Wasabi en Patrick

Sinds de 17 jaar oude Prius van mijn vrouw is overleden, rijdt ze in mijn auto naar haar werk. Ik verplaats me voor de wat kortere afstanden in een 20 jaar oude Suzuki Alto. Dit licht geroeste wagentje lag bijna op de sloperij nadat de eigenaresse was overleden. Ik kocht het met nog een paar weken apk-keuring van de erfgenaam voor 150 euro.

​Voor de langere ritten heb ik een ruimere keuze en mag ik soms een auto gebruiken van mijn compagnon met wie ik houthak-workshops organiseer. We hebben de gewoonte onze auto’s namen te geven. Onze gezamenlijke Landcruiser doopten we ‘Shirleyonze Hongqi heette ‘Mingzijn Aston Martin ‘Patrick’ en mijn Suzuki noem ik ‘Wasabi

Vandaag heb ik een afspraak bij een GGZ-instelling op de Veluwe en had ik de beschikking over ‘Patrick’. Dit is een 007-achtige Aston Martin Rapide. Een tijger van een auto met een V12 blaffende 6 liter benzinemotor. Een energie slurpend beest met het grommende geluid van een troep leeuwen dat je het gevoel geeft te heersen over de snelweg.

Toch ​​koos ik voor de 150 euro roestige ‘Wasabi’. Ondanks het gevaar voor eigen leven, het ongemak van beslagen ruiten en motorstoringslampjes die willekeurig beginnen te branden tijdens de rit, geniet ik er toch van. Ik geniet van de eenvoud. Ik hoef hem niet af te sluiten en ben niet bang dat iemand er een kras of deuk in maakt. De Japanse eend wekt ook nostalgische gevoelens in me op. In de Suzuki van mijn moeder reed ik twee keer naar Zuid-Frankrijk met mijn jeugdvriend Ramón. We hielden van het rustige roffeltje in de motor en het bescheiden brandstofverbruik.

Autoliefhebbers zullen me voor gek verklaren dat ik in een Suzuki stap, terwijl ik in een Aston Martin kan rijden. Soms wordt plezier bepaald door atypische en persoonlijke dingen.

Ook op je werk is plezier een bewezen factor om stevig in het zadel te blijven zitten. Twintig procent van je werktijd iets plezierigs doen, geeft je al significante bescherming tegen afbrandverschijnselen. Dat hoeft heus niet groots en meeslepend te zijn. Misschien is een favoriete locatie, groep patiënten of verrichting helemaal jouw ding. Je bent daar waarschijnlijk ook beter in dan je collega’s en daarom gaat het je gemakkelijk af. Misschien is het een specifiek tijdstip van de dag. Het kan best aspecifiek zijn: zo ken ik collega’s die het prettig vinden om een avondpoli te draaien, omdat ze dan werken in alle rust, in een grotendeels leeg gebouw en bovendien een ochtend vrij hebben voor zichzelf of hun gezin.

Kijk met je collega’s hoe je een dag(deel) je energie kunt steken in iets waar je warm voor loopt. Verdeel wat meer de taken naar talenten en voorkeur, of het nou onderzoek, leiderschap of patiëntenzorg betreft. Sommige vakgroepen hanteren een work hard, play hard mentaliteit. Ze organiseren uitstapjes of korte vakanties vanuit het werk en brengen regelmatig tijd door met elkaar naast het werk.

Soms lukt het niet altijd om het plezier op je werk te vinden. Dan kan het prettig zijn om je energie te halen uit bezigheden naast je werk. Hobby’s of op het eerste oog nutteloos tijdverdrijf uit je jeugd, kunnen een goede basis vormen om iets te doen. Simpelweg omdat het je plezier en dus energie geeft.​​

Have fun!

Hans

 

11 december, 2023

Verder lezen

01-03-2024
“When your heart speaks, take good notes”
Good practice. Klinkt heel mooi. Er is over nagedacht, het werkt, het is een kwaliteitsstandaard. Het laat zien dat we innoveren. Wat valt er op de werkvloer allemaal onder? Landelijke richtlijnen en protocollen zodat we overal dezelfde kwaliteit leveren en informatie uitwisselbaar is. Dit alles ten… Lees verder >
01-03-2024
Hogedrukpan
Nadat ik de vers geplukte rozemarijn heb toegevoegd, leeg ik een aangesproken fles rode wijn in de pruttelende massa en laat de alcohol verdampen. Ik zit namelijk nog in de extended versie van ‘Dry January’ en die duurt tot mijn verjaardag medio februari… Het is belangrijk om voldoende vocht toe te voegen, anders brandt de boel… Lees verder >
07-11-2023
Wat weet jij daar nou van?
Verbaasd kijkt de man tegenover me met zijn verwilderde haar aan. ‘Wat weet jij daar nou van?’ De luchtafzuiging op de SEH waar we zitten, zorgt dat de penetrante diesellucht enigszins te verdragen is. Twee uur voordat ik als psychiater in consult werd geroepen bij deze vrachtwagenchauffeur, stond hij nog… Lees verder >