Pauze

Pauze. Het woord roept zowel ontspanning als stress op. Want pauze voor jezelf klinkt heerlijk maar als we met collega’s lunchen gaat het eigenlijk alleen over werk gerelateerde zaken, patiënten. Kan je het dan wel echt pauze noemen? We zijn een aantal jaren geleden overgestapt van vaste telefoons op DECT-telefoons vanwege de bereikbaarheid. Als we in de koffiekamer zitten na onze ochtendbespreking draaien de poli’s op volle toeren en gaat geheid de telefoon. En als je die op je kamer laat liggen weet een van de secretaresses je wel te vinden hoor. Meestal zie je haar al aankomen door het raam. Gehaaste pas en met een geeltje in haar hand. Ogen die zoekend heen en weer schieten. En zodra we haar in de gaten hebben, bidden wij allemaal dat ze niet voor ons komt… zodat we rustig onze koffie kunnen opdrinken terwijl we over werk praten. 

Het is geen punt dat onze pauze geen pauze is. Het grote probleem is dat anderen hun pauze zo serieus nemen. En uiteraard altijd op momenten dat het totaal niet uitkomt. Als ik iets op het lab wil vragen: geheid dat ik dat precies tijdens de pauze kom doen. Hoe dan. Een uitslag doorbellen aan de poli: met lunchpauze. De huisarts bellen voor overleg: het bandje staat aan vanwege koffiepauze. Zo wordt mijn to-do list niet korter. Hmmm … niet waar ik op hoopte. Misschien is dat exact de bedoeling. Maar nee, ik maak het nóg erger door anderen hun pauze te misgunnen omdat ik door wil. Ik heb er geen problemen mee om op de spoedoptie te klikken als ik een huisarts bel. Of een secretaresse aan haar jasje te trekken als ze net een hap van haar boterham neemt. 

Foei. Ook wij moeten naar buiten, eruit. Telefoon thuislaten. Neem een voorbeeld aan de rest. Uittunen. Opladen. En dan met frisse energie verder. 

 

13 april, 2024

Verder lezen

08-04-2024
Werkplezier
Ik mag gaan bloggen voor Zin in Zorg, daarom moét ik jullie wel meenemen in mijn eigen zoektocht naar werkplezier. We gaan terug naar het jaar 2012. Augustus dat jaar ben ik afgestudeerd als verpleegkundige en kon ik direct werken bij een centrum van geriatrische revalidatie. Vol enthousiasme ben ik… Lees verder >
13-04-2024
Good practice
GVP/GMP, tijdens de studie zijn we ermee doodgegooid. Alles moest GVP/GMP zijn. Good Practices om te zorgen dat onze diensten consistent zijn en aan welomschreven kwaliteitsnormen voldoen. Hartstikke belangrijk natuurlijk. We moeten als zorgprofessional een betrouwbare partner kunnen zijn en voldoen aan hoge deskundigheids- en kwaliteitseisen. Dat kunnen we door… Lees verder >
13-04-2024
“When your heart speaks, take good notes”
Good practice. Klinkt heel mooi. Er is over nagedacht, het werkt, het is een kwaliteitsstandaard. Het laat zien dat we innoveren. Wat valt er op de werkvloer allemaal onder? Landelijke richtlijnen en protocollen zodat we overal dezelfde kwaliteit leveren en informatie uitwisselbaar is. Dit alles ten… Lees verder >