VieCuri: ‘Blijf aandacht houden voor werkplezier, juíst in moeilijke tijden’
Een zorginstelling met werkplezier als één van de drie strategische pijlers. Daar slaan we als Zin in Zorg natuurlijk meteen op aan. We spraken Jenny Holleman, communicatieadviseur bij VieCuri Medisch Centrum in Venlo en Venray. Over hoe VieCuri inhoud geeft aan dit belangrijke en actuele thema.
Hoe geeft VieCuri invulling aan werkplezier?
Dat doen we vooral met interne projecten die sterk zijn gekoppeld aan de inhoud van het zorgvak. Zo weten we allemaal dat de druk op zorgverleners groot is en dat er veel gaande is in de zorg. Juist dan is het belangrijk dat je in verbinding blijft met elkaar: elkaar blijft zien en horen.
Heb je een voorbeeld van zo’n project?
In mei hebben we in het kader van de Dag van de Verpleging een week van de zorg georganiseerd en daar hebben we het thema complimenten centraal gezet. Onder andere met een roze loper voor de mensen die uit hun nachtdienst kwamen of juist net begonnen. Bestuurders en managers heetten hen welkom en deelden complimentenkaartjes uit. Op beide locaties (Venlo en Venray) hesen we de zorgvlag. Dit werd gedaan door collega’s die vooral achter de schermen werken en daarom juist eens een plek in de schijnwerpers verdienen: een collega van wegtransport, die zorgt dat alles op de juiste plek belandt, en een collega die werkt in de spoelkeuken en de koffieautomaten schoonmaakt.
Hoe waren de reacties?
Positief! Naast de complimentenkaartjes waren er ook lekkere traktaties. Collega’s kwamen de traktaties voor hun team ophalen en alle versies van de complimentenkaartjes werden bij elkaar gespaard. Toch merkten we ook dat mensen het best moeilijk vonden een compliment in ontvangst te nemen. En wat ook speelde, is de grote besparingsopdracht die er ligt voor ons ziekenhuis. Dat maakt iets organiseren lastig, want mensen zeggen “kan dat geld niet naar extra handjes aan het bed?” Een terechte vraag natuurlijk. Maar als organisatie zeggen we, ‘als je in zwaar weer zit, is het juist des te belangrijker elkaar niet uit het oog te verliezen.’ Wel moet het passend zijn, dus hebben we de activiteiten met minder budget georganiseerd en lag de focus op persoonlijke aandacht, want dat kost niets. Elkaar echt zien daar staan we voor binnen VieCuri.
Wat gebeurde er nog meer gedurende de week?
Elke medewerker kreeg een groeikaart met daarop een boodschap van het bestuur. De kaarten werden persoonlijk door de teamleiders uitgedeeld. In het restaurant kon je er een verse smoothie en een blikje met hartensnoepjes mee ophalen. Daarna kon je de groeikaart thuis poten zodat er een veldboeketje uit kon groeien.
We deelden zo’n 3600 groeikaarten uit. En daar zijn een kleine 3000 smoothies mee opgehaald. Het geeft wel aan dat de boodschap een mooi bereik heeft gehad.
Hoe heb je groen licht weten te krijgen om een complimentenweek te organiseren?
Elk jaar op 12 mei is ‘de dag van de verpleging’. Die verbreden wij naar ‘de week van de zorg’ want je moet het met elkaar doen, met alle disciplines samen. Aan de werkgroep (facilitair, P&O en communicatie) is dan de opdracht iets te organiseren. We maakten een plan, dat qua concept én invulling zó klopt met waar we voor staan dat het bestuur bijna geen nee kon zeggen. En dat deden ze dus ook niet!
Merk je een verschil nu de week is geweest?
Ja, een mooi voorbeeld is dat van een van de managers naar ons toekwam met het verzoek iets rondom complimenten te organiseren voor een team. Want ook met een klein team kun je er mee aan de slag. Communicatie denkt mee over een manier die passend is bij het team want het ene team is opener en hechter dan het andere. Met deze week hebben we vooral een zaadje geplant. Je moet ergens beginnen en het onderwerp vasthouden om het te helpen groeien.
Stel dat iemand dit ook in zijn/haar zorginstelling wil organiseren, wat is dan de eerste stap?
Maak een overtuigend plan waar men geen nee tegen kan zeggen. En kijk naar wat er al op de agenda staat en kijk hoe je daar met je thema/boodschap op aan kunt haken.
En blijf aandacht houden voor werkplezier, juist in moeilijke tijden als de focus op andere zaken ligt. Werkplezier is belangrijk voor je imago als organisatie en het aantrekken en behouden van personeel.
19 juli, 2024