Een luisterend oor

Het is druk in de apotheek, dus het is zo’n dag dat ik veel aanwezig ben op de werkvloer. Terwijl ik recepten aan het verwerken ben, hoor ik een gesprek aan de balie escaleren en er ontstaat discussie. De patiënt ‘eist om de manager te spreken’. Ik draai me om en geef aan dat ik dat toevallig ben. Ik neem meneer mee naar de spreekkamer en laat hem zijn verhaal doen. Hij wil een klacht indienen over een onbenullig voorval en uit zijn onvrede over de apotheek en mijn assistenten. In zijn verhaal hoor ik discrepanties dus het is eenvoudig om hierop in te haken en dit te weerleggen. Ik kies er echter bewust voor om dit niet te doen en laat een lange stilte vallen.

Dan gebeurt er wat ik stiekem hoopte, hij begint te vertellen. Hij is nog geen 50 maar heeft een aantal jaar geleden een ernstig auto-ongeluk gehad, in één klap werd zijn wereld kleiner. Hij is arbeidsongeschikt geraakt en aan huis gekluisterd, zelfs boodschappen doen kost veel moeite. Ik zie dat meneer geëmotioneerd is en niet meer goed uit zijn woorden komt. Ook dat is een gevolg van het ongeluk, hij is vergeetachtig geworden en komt niet op de juiste woorden. Nadat meneer zijn verhaal heeft gedaan, vraag ik wat ik voor hem kan doen. Zijn antwoord: eigenlijk niets. Hij spreekt zijn dankbaarheid uit en waardeerde dat ik naar hem wilde luisteren. Daarna verlaat hij de spreekkamer en biedt zijn excuses aan voor zijn boosheid.

Een aantal weken later. Ik heb net mijn lunch gehaald en loop over straat. Met mijn gedachten al bij mijn broodje met kaas, avocado en komkommer passeert meneer mij. Hij stopt en spreekt me enthousiast aan: ‘Hey! Meneer de Apotheek! Hoe gaat het met u? U bent goed bezig, ga zo door!

Het zijn dit soort momenten die ervoor zorgen dat ik elke dag met plezier naar werk ga. Het is vaak heel eenvoudig om in discussie te gaan omdat ‘je het toch wel beter weet’ of vindt dat iemand onwaarheden verkondigt. Maar hoe mooi is het, om juist op die momenten een luisterend oor te bieden. Je creëert een omgeving waarin iemand zijn verhaal durft te doen en dat is voor mij ontzettend waardevol. Ik geef mijn team nu ook mee: ga niet in discussie. Bied een luisterend oor en vraag wat je voor iemand kan betekenen, want soms is luisteren al meer dan genoeg!

 

16 september, 2024

Verder lezen

05-10-2024
Werkprivébalanspolitie
“Ik ben 3 weken weg, maar ik neem m’n laptop mee. Geheel tegen jouw advies in waarschijnlijk, haha!” Een afsluitende zin in een mail die ik deze week ontving. Wat doe je hiermee? Het is geen vraag, dus antwoorden hoeft niet. Al prikkelt het wel om iets te reageren, dus… Lees verder >
05-10-2024
Zien eten, doet eten
“Opvallend is dat de patiënten beter eten dan ze gebruikelijk doen en in de dagen erna valt op dat ze elkaar geregeld opzoeken, wederom om samen te eten of om samen een wandeling te maken.” Graag neem ik jullie weer mee naar een mooie ochtenddienst op een… Lees verder >
30-07-2024
‘Moet ik even in de buurt blijven?’
Een gewone dinsdagochtend. Een klopje op mijn deur en het hoofd van mijn vrolijke mannelijke collega verschijnt in de deuropening. ‘Een man in de wachtkamer met een gitaar in z’n hand kwam me net vertellen dat hij met jou een afspraak heeft, hij lijkt erg overstuur en ontremd, moet ik… Lees verder >