Een luisterend oor

Het is druk in de apotheek, dus het is zo’n dag dat ik veel aanwezig ben op de werkvloer. Terwijl ik recepten aan het verwerken ben, hoor ik een gesprek aan de balie escaleren en er ontstaat discussie. De patiënt ‘eist om de manager te spreken’. Ik draai me om en geef aan dat ik dat toevallig ben. Ik neem meneer mee naar de spreekkamer en laat hem zijn verhaal doen. Hij wil een klacht indienen over een onbenullig voorval en uit zijn onvrede over de apotheek en mijn assistenten. In zijn verhaal hoor ik discrepanties dus het is eenvoudig om hierop in te haken en dit te weerleggen. Ik kies er echter bewust voor om dit niet te doen en laat een lange stilte vallen.

Dan gebeurt er wat ik stiekem hoopte, hij begint te vertellen. Hij is nog geen 50 maar heeft een aantal jaar geleden een ernstig auto-ongeluk gehad, in één klap werd zijn wereld kleiner. Hij is arbeidsongeschikt geraakt en aan huis gekluisterd, zelfs boodschappen doen kost veel moeite. Ik zie dat meneer geëmotioneerd is en niet meer goed uit zijn woorden komt. Ook dat is een gevolg van het ongeluk, hij is vergeetachtig geworden en komt niet op de juiste woorden. Nadat meneer zijn verhaal heeft gedaan, vraag ik wat ik voor hem kan doen. Zijn antwoord: eigenlijk niets. Hij spreekt zijn dankbaarheid uit en waardeerde dat ik naar hem wilde luisteren. Daarna verlaat hij de spreekkamer en biedt zijn excuses aan voor zijn boosheid.

Een aantal weken later. Ik heb net mijn lunch gehaald en loop over straat. Met mijn gedachten al bij mijn broodje met kaas, avocado en komkommer passeert meneer mij. Hij stopt en spreekt me enthousiast aan: ‘Hey! Meneer de Apotheek! Hoe gaat het met u? U bent goed bezig, ga zo door!

Het zijn dit soort momenten die ervoor zorgen dat ik elke dag met plezier naar werk ga. Het is vaak heel eenvoudig om in discussie te gaan omdat ‘je het toch wel beter weet’ of vindt dat iemand onwaarheden verkondigt. Maar hoe mooi is het, om juist op die momenten een luisterend oor te bieden. Je creëert een omgeving waarin iemand zijn verhaal durft te doen en dat is voor mij ontzettend waardevol. Ik geef mijn team nu ook mee: ga niet in discussie. Bied een luisterend oor en vraag wat je voor iemand kan betekenen, want soms is luisteren al meer dan genoeg!

 

16 september, 2024

Verder lezen

De cirkel van werkdruk
Normaal gesproken ben ik best wel een mild persoon. Heb ik per ongeluk verkeerde patiënten toebedeeld gekregen? Kan gebeuren, ik ruil wel iets met een collega.  Ben ik per ongeluk op het dienstrooster gezet? Een tandje erbij en vanavond nog even de laptop open. Maar ik merk zodra de werkdruk… Lees verder >
Stomme sukkel!
Het zweet staat me op de rug terwijl ik mezelf een houding probeer te geven tussen de Indonesische co-assistenten. Armen over elkaar of handen in de zij wordt hier als arrogant geduid. Mijn net op maat gemaakte korte witte jasje jeukt als de ziekte en ik versta nog niet de… Lees verder >
24-04-2025
Krijg de typhus!
Op zich is de kans vrij klein om in een Nederlands ziekenhuis een Rickettsia bacterie tegen te komen. Laat staan een tropische variant van de ziekte die de man tegenover ons met een wegwerpgebaar toewenst. Dan zijn er nog de verschillende vormen typhus. Welke variant zou de man bedoelen? Zou… Lees verder >